32 muggenbulten - Reisverslag uit Munstergeleen, Nederland van Trudy Ruiten - WaarBenJij.nu 32 muggenbulten - Reisverslag uit Munstergeleen, Nederland van Trudy Ruiten - WaarBenJij.nu

32 muggenbulten

Door: trudy

Blijf op de hoogte en volg Trudy

03 Juni 2007 | Nederland, Munstergeleen

1 & 2 juni; tentenweekend Heikop op de Brunsummerhei.

Vrijdag 1 juni na school zijn we naar Heikop gegaan. De avond ervoor alvast alle spullen in de tas gedaan. Een hele tas vol, de bedoeling van dit weekend was namelijk: oefenen voor in Tanzania.
Onderweg regende het al een beetje, dus we hoopten we dat we niet s'nachts dikke regenbuien zouden krijgen. Aangekomen op de Heikop konden we in een keer naar ons veld lopen (natuurlijk weer het meest ver weg) en daar onze eigen tent opzetten. Dat ging aardig snel, en na de laatste haringen vast gezet te hebben konden we de tent (herstel: het tentJE) inrichten. Ik lag met zus Hilde en Leike in de tent, hartstikke leuk dus :)! Maar het was een klein tentje dus wij lagen in de tent, maar de tassen konden er absoluut niet meer bij, die hebben we dus maar onder t voorluifelTJE gezet. Ondertussen toen ik de tent op heb gezet, is Hilde onze nieuwe spullen gaan halen. Harstikke leuk: Nieuwe polo's, t-shirts (iedereen mag er ook nog eens 3 uitdelen aan de kinderen daar) rugzakken, nog een ander t-shirt, polsbandjes van unicef, regenjacks, fleece truien, kortom veel, en leuk!Nadat dat klaar was, hebben we een soepje met broodje gegeten en zijn we de kampvuurplaats gegaan. Daar een kampvuur gemaakt, en naar 3 verhalen van begeleiders geluisterd, die al eerder in Tanzania zijn geweest. De eerste was van cluster 1 en vertelde over hoe zijn eerste reis was geweest, het oog in oog staan met grote olifanten enz. Daarna heeft Niek, van cluster 2 zijn verhaal verteld over zijn werk als arts in Tanzania. Erg indrukwekkend, helemaal omdat ik zelf bij gezondheid zit. Daarna heeft Mervyn van onze cluster verteld over zijn belevingen bij de beklimming van de Kilimanjaro... Misschien iets wat ik ook ooit nog eens zou willen doen!
Ondertussen warmde iedereen lekker zijn handen aan het vuur.
Na wat warms gegeten te hebben, stond er een grote wagen met 60 yambees klaar bij de fireplace. We kregen een cursus yambee!! :) Bijna iedereen kreeg er eentje en na het horen van een verhaal over de beleving van de reis in Afrika van de man die ons het leerde, mochten we eindelijk zelf beginnen. Het was echt super! Wij daar, met de hele groep, muziek maken rond het kampvuur, mijn geluk kon niet op! (helaas wel constand vervelende muggen om je hoofd...) Na lekker 2 uur muziek gemaakt te hebben waren de Fontys studenten aan de beurt. Zij hadden een nachtspel georganiseerd. We moesten even een eindje lopen naar de grote zandvlakte en daar gingen we strijd spel doen met bekers. Het was de bedoeling dat de verschillende scholen in 2 groepen bekers naar de overkant gingen brengen terwijl midden in begeleiders stonden die je konden terug sturen. Het ging dus om de meeste bekertjes aan de overkant zien te brengen. Harstikke lachen, want het was pikke donker dus je zag nauwlijks wat (je mocht natuurlijk je zaklamp gebruiken maar dan zouden de begeleiders je zo zien) en natuurlijk iedereen in het zand duwen! Nadat Hilde en ik Jack nog even flink door het zand hadden gehaald, was het tijd om terug te gaan naar de campsite. Onderweg ook nog wat gestoeid en daarna allemaal naar je eigen veld (er waren 3 velden waarop de 3 verschillende clusters lagen). Na je tanden gepoetst te hebben, kropen Leike Hilde en ik ons tentje in. Iedereen was bekaf, en lag dus al snel te slapen. S'ochtends, na eigenlijk best een lekkere nacht geslapen te hebben, om 6 uur opstaan, aankleden, klaar maken, krentenbol eten en om kwart voor zeven aan de wandel. Ongeveer 10 km over de brunssummerhei, erg mooi, maar toch wel doorzetten na een kort nachtje. Heuvel op en af in het mulle zand.. Maar niet zeuren, en doorgaan, dat moeten we starks in Afrika ook (ik wil namelijk zeker God's Mountain beklimmen en dan is het ook 6 uur lang de berg op, en 6 uur de berg af, maar dan heb je ook wel de beleving van je leven...)
Bij terugkomst, lekker ontbeten, en moesten we allemaal de groene polo's aantrekken voor de grote groepsfoto. Er kwam een echte fotograaf, die ook de rest van de dag nog veel foto's heeft gemaakt.

Hierna begon het cirquit van 5 stations. Wij met de hele groep gezondheid (dus van alle 3 de clusters bij elkaar) zijn ook begonnen met gezondheid. Hier kregen we door Niek (hoofdarts) veel verteld over hoe we om moeten gaan met hygiene enz in Afrika. Dus hoe we ons het beste kunnen beschermen tegen muggen (ivm malaria), rekening houden met ijsklontjes (we mogen alleen gebotteld water drinken) enz. Erg interessant, maar er komt inderdaad veel bij kijken bij zo'n grote reis.

Daarna gingen we door naar Wallpainting techniek. Hier heeft iedere cluster op een 3 luik zijn eigen wallpainting gemaakt, die straks ook in Afrika gemaakt zal worden bij de verschillende scholen en of weeshuis. Na een half uurtje crea-bea bezig te zijn geweets, door naar Ice-breakers. Dit was een half uur lang, verschillende "spelletjes" doen om straks het die leerlingen daar ook te doen, zodat het "ijs" een beetje gebroken wordt. Ook hier weer veel gelachen.

Door naar: Interview techniek. Je ging in 2tallen( dus met iemand van een andere cluster) in het engels een interview houden, zo krijg je een beetje het idee hoe je dat straks daar ook kunt doen, en waar rekening mee moet houden.

Na mijn half uurtje gebrekkig engels gebruikt te hebben, als laatste de tentenopbouw. Hier nog weer even uitgelegd, hoe je een tent opzet en waar je goed op moet letten (dit was wel goed voor iedereen even te weten, aangezien wij de eerste dag om 8 uur s'avonds landen en dus pas rond half 11 onze tent kunnen opzetten)
Lekker nog wat gesnoept, en vervolgens de tenten af gaan breken en alles inpakken. Na een cup a soupje mochten wij (ja cluster 3 was alweer t pispaaltje :P ) de wc gaan poetsen, en na eindelang gezeur van meneer kabouter de eigenaar aangehoord te hebben, hebben we dit weekend afgesloten met een speech.

Het was GE-WEL-DIG!! Erg zinvol, genoten en alweer veel energie gekregen voor de reis die we over 3 en een halve week gaan maken!! Hoop dat ik in Afrika wat minder last zal hebben van al die jeukende bulTEN want heb ernu , goed geteld 32. Van op mn oor, oog en nek tot op mn enkels. Erg vervelend maargoed, dat heb ik zeker voor over :)!

Maandag de laatste bijeenkomst samen met alle ouders, dan nog over anderhalve week de laatste pta's voor dit jaar maken, en dan eindelijk op 27 juni samen met Zus en de rest van de leuke groep, in het vliegtuig stappen op weg naar plek waar wij als een ander wij van terug zullen komen :)....

• 03 Juni 2007 - 16:48

Henk:

Tjongejonge nichie wat een lang verhaal weer, maar ergggg leuk. Wat maken jullie daar wat mee hé. Nou klinkt best leuk zo'n weekendje kamperen.

6 uur voordat je boven bent, wooow das echt een beste klim :).

Haha die muggenbulten, ja die muggen vinden jou best lekker hé, wen er maar aan. Maar jij bent een bikkel hé ;)

Nou tot gauw meissie doeidoei,

liefssssssss -xxxjes-

• 04 Juni 2007 - 08:56

Oma Truus:

Ook leuk om zo te reageren,nog even de proefwerken wegwerken en dan is het bijna al zo ver ,wij leven mee hoor meiden,jullie zijn een paar kanjers ,XXX Pma

• 04 Juni 2007 - 17:29

Ellen:

Je bent niet zomaar in Tanzania begrijp ik. Jemig wat een voorbereiding!. Een reisklamboe lijkt me een goede tip voor het verre Afrika. Nog ff doorzettu en dan is het inderdaad zover. Succes!.