2e Bijeenkomst op school - Reisverslag uit Munstergeleen, Nederland van Trudy Ruiten - WaarBenJij.nu 2e Bijeenkomst op school - Reisverslag uit Munstergeleen, Nederland van Trudy Ruiten - WaarBenJij.nu

2e Bijeenkomst op school

Door: trudy

Blijf op de hoogte en volg Trudy

31 Januari 2007 | Nederland, Munstergeleen

Eindelijk vanmiddag weer een bijeenkomst gehad voor Tanzania. Er waren alleen een paar dingejtes misgelopen (zoals de 3 opdrachten die we moesten inleveren, waren niet van iedereen bij de docent op de mail binnengkomen (iets mis met het ontvangen van mailtjes via @trevianum.nl )) Maar goed toch buiten dat heel veel weer besproken. Zo zijn we nu allemaal in de thema's ingedeeld; Hilde bij Kunst&Cultuur en ik bij Gezondheid. We moesten met onze eigen groepje meteen al in 5 minuten een paar dingen opschrijven die we met ons thema wilden gaan doen. Zo hadden wij al versschillende dingen als:
- discussie/vragen-spel over HIV & AIDS
- Medicatie, planten/kruiden die daar en hier gebruikt worden om ziektes tegen te gaan
- discussie/vragen-spel over drugs en alcohol gebruik
- voedingsanalyses, vetpercentage's
- voorbehoedsmiddelen, voorlichtingen (soa's enz.)
- revalidatie centrum hier en daar, hoe het zit met protheses enz.
- hygiene

We hebben van iedere crew even besproken welke verschillende plannen er allemaal zo al zijn, en zo te horen gaat dat bij iedereen zeker goed lukken. Zoveel leuke en goede ideeen in nog geen 5 minuutjes tijd met zijn allen bedacht. Natuurlijk hebben we nog verschillende dagen dat er daar intensief aan gewerkt zal worden, zodat we straks allemaal hartstikke goed voorbereid op weg naar Tanzania gaan...

Verder hebben we even een programma doorgenomen wat er allemaal te wachten staat:
Zo gaan wij van de week of volgende week beginnen met de kaartverkoop van een musical die door 2 eind-examen-jaars leerlingen is gemaakt. Een groot gedeelte van de kaartverkoop en koffie en thee verkoop zal ten goede komen aan onze reis. De musical zal plaatsvinden op 1 en 2 maart en iedereen is van harte welkom (dus mocht je nu graag een kaartje willen hebben, laat het mij maar weten :D). De musical zal een verzameling zijn van allerlei verschillende andere musicals en
de rollen worden gespeelt door de leukste docenten van school > dit wordt dus alweer hard lachen ;)!

Ook is er op 10 maart weer de open dag van het Trevianum. Op deze dag zullen 3 leerlingen van onze school met een stand in school staan om heel veel mensen natuurlijk te vertellen van onze plannen.

Ook staat er een weekend Monschau (Zuid-Duitsland) op het programma. We gaan dan een weekend gezellig met z'n allen in een herberg logeren en maken 2x een wandeling van 20 km. Verder zullen we natuurlijk in onze crews werken en met z'n allen veel lol maken om elkaar goed te leren kennen (denk aan zingen bij het kampvuur enz :D)
Maar aangezien dit weekend midden in de PTA-week valt wordt het nog verplaatst.

Ook zal er op 20 april een reisbeurs van het Trevianum zijn. Maar dit is ons allemaal nog niet zo duidelijk wat dat precies zal gaan inhouden. Dus daar krijgen we nog wel informatie van.

Ook hebben ze ons gezegt dat opzich de totaal som voor het uiteindelijke bedrag wat we meegaan nemen naar Tanzania wel goed was, maar dat er te weinig rekening was gehouden met eventuele dingen waar we tegen op zouden kunnen lopen. Dus dat er misschien toch meer geld nodig zou moeten zijn of dat er toch dingen vergeten blijken te zijn. Daarom is het nu de bedoeling dat iedere leerling €100 meer ophaalt. Het zit nu dus als volgt:
De reis voor iedere leerling kost €4000. Daarvan wordt €3000 via Xplore gesponsord. Die 1000 euro die overblijft is als volgt verdeelt. Iedereen betaalt per persoon €750, de overige €250 moet ingezameld worden bijvoorbeeld door groetkaarten. Dat is de €4000. Maar via het Scholen voor Scholen project is het de bedoeling dat iedere leeling €500 euro via sponsors of hoe dan ook gaat ophalen. Die €500 is nu €600 geworden dankzij de ruimere som die is gemaakt. Dus in totaal moet iedere leerling €750 zelf betalen, en €850 (€250 + €600 (= €500 + €100)) gaan zoeken via sponsors en of groet kaarten. Veel maar wel een enorme uitdaging! Ik heb al een aantal ideeen hoe ik dat voor elkaar ga krijgen, maar als iemand nu al meteen zegt: IK WIL GRAAG HELPEN (denk aan club van 100, groetkaarten, of ander sponsor geld) > HEEL ERG GRAAG!! Laat het mij maar weten, en ga ermee bezig!

Nog even uitleg hoe dat nu precies zit met die *club van 100*, en groet-kaarten, en sponsors:
- De club van 100 betekend gewoon dat iedereen die hieraan mee doet (dit kunnen gewoon personen, maar ook (kleine/particuliere) bedrijven zijn) €100 betaald. Dus dit betekend niet, dat er een groep zal zijn van 100 personen/bedrijven die hieraan meedoen. Voor die betaalde €100 krijgen ze terug het volgende: 3 groetkaarten van de verschillende clusters uit Tanzania (dus als we daar zijn), een boek, en hun naam vermeld in het boek wat ze zullen ontvangen. Dit is natuurlijk ook gunstig voor bedrijven die wel graag (maar niet erg grote bedragen) willen sponsoren en toch hun naam ergens willen hebben staan (dit is namelijk de grootste prioriteit van een bedrijf die sponsort: namelijk de naam van het bedrijf/zaak ergens hebben staan). Maar ook leuk voor gewonen mensen die een mooi boek willen ontvangen en het natuurlijk ook leuk vinden als hun naam ergens komt te staan.
- In de club van 100 krijg je dus drie groet-kaarten (> betaal je €100). Maar het is ook mogelijk om een lossen groetkaart te kopen (die zijn €10 per stuk) en die wordt vanuit Tanzania van de cluster naar keuze naar jou toegestuurd. Of het is ook mogelijk een set van 3 groetkaarten (dit kost €25) te nemen, die bestaat uit 3 verschillende groetkaarten van de 3 clusters.
- Verder is het zo dat wij vanaf nu (we zullen morgen ook op papier nog wat schematische informatie krijgen over de verschillende punten die wij kunnen noemen bij het benaderen van een sponsor) sponsors mogen gaan benaderen. Dit houdt wel in dat het (voornamelijk dus) particulieren of kleine bedrijven zullen zijn. Want de echte grote berdijven (denk aan DSM bijvoorbeeld) zullen veel officieler en door de docenten en Xplore gedaan worden (zo is de kans namelijk veel groter dat er meer geld gesponsort kan gaan worden, dan dat een paar indviduele leerlingen op 'jacht'gaan :P). Zo heb ik ook al een paar particuliere bedrijven in gedachten (bijvoorbeeld Bloemsierkunst Jacqueline, waar ik op zaterdag werk). Maar misschien(nu je dit leest) denk je van *AHAAH* ik weet ook nog wel een bedrijfje wat je kunt benaderen > Laat het mij alsjeblieft weten, dat kan ik op 'jacht'.
Dat is dus een beetje het idee van wat wij vanaf nu aan activiteiten mogen gaan onder nemen om geld te gaan inzamelen (musical, groetkaarten, club van 100, (kleine) sponsors enz.)

Verder zal ik ook nog een presentatie voor 450 man gaan geven op de 2 avonden van de musical. Dit zal ik samen met Niek en Joyce gaan doen. Met zijn allen werken we dus ondertussen (naast dat iedereen voor zich zelf druk bezig is met het inzamelen van geld) ook druk aan activiteiten om geld in te zamelen. Zo doe ik dit, en zijn er bijvoorbeeld andere leerlingen die een discotheek inhuren (uiteraard tegen een prijsje /gratis) om een groot feest te geven, of een AFRICAN NIGHT DINNER te organiseren...

Wel allemaal een beetje druk (want school en werk gaat natuurlijk ook gewoon door) maar wel hartstikke leuk om er mee bezig te zijn :D! Maar natuurlijk kun jij / kunnen jullie mij en ons hiermee helpen...
Want wie wil ons nu niet financieel steunen om dit geweldige project (natuurlijk nog beter dan nu verwacht (kan het nog beter? > NATUURLIJK kan het nog beter)) te laten verlopen ;).....

Can we help? Yes we can, we will do!