2x een plan - Reisverslag uit Munstergeleen, Nederland van Trudy Ruiten - WaarBenJij.nu 2x een plan - Reisverslag uit Munstergeleen, Nederland van Trudy Ruiten - WaarBenJij.nu

2x een plan

Door: trudy

Blijf op de hoogte en volg Trudy

28 Januari 2007 | Nederland, Munstergeleen

Voor morgen staat op de planning het inleveren van 2 plannen. De ene is een sponsor plan en de andere een thema plan. Dit houdt in dat ik hierin moet zetten hoe en welke sponsors ik denk te benaderen en hoe ik met mijn thema Gezondheid denk bezig te willen zijn in Afrika. Mijn sponsor plan ziet er als volgt uit:


---
Trudy van Ruiten G5e
Sponsor plan

· Koninginnedag: Vorig jaar hebben ik en Hilde voor de 2e keer met koninginnedag geschminkt. Dit gaat ieder jaar via het Oranje Comité waardoor wij worden gevraagd. Wij krijgen de schmink en alle materialen van hen en wij ontvangen daarbij €37,50 per persoon. We staan dan op de markt in Sittard en schminken op die dag allerlei kinderen die maar geschminkt willen worden. Daarbij hoeven de kinderen niets te betalen. Maar vele ouders willen dat toch graag en bieden ons dan aan om een kleine bijdrage te geven.
Ook dit jaar zijn wij weer gevraagd en staan we dus met koninginnedag weer op de markt. Ons plan is nu (in overleg met het Oranje Comité natuurlijk) om toch voor elk kind een bijdrage te vragen die dan rechtstreeks naar de pot voor Afrika gaat. Daarbij willen wij onze loon van €37,50 (wat we waarschijnlijk dit jaar ook weer krijgen) daarbij doen. Ook zullen we op die dag dan reclame maken, en zo de kinderen en ouders informeren over wat wij allemaal in Afrika gaan doen, en waarvoor hun gegeven geld dus ten goede zal komen.
We schatten dat we op deze dag al snel een €200 zouden kunnen ophalen.
· Berden: Mijn moeder werkt bij Berden Mode te Sittard. Ze vertelde ons laatst dat Berden kleding, die ze niet meer verkopen, naar ontwikkelingslanden stuurt.
Hilde en ik hebben het idee om Berden te vragen ons (deze) kleding te geven, waarbij we in de winkel deze proberen te verkopen. Hierbij willen we op de muur achter ons een beamer foto’s/filmpjes laten projecteren van Tanzania. Hierdoor valt het goed op in de winkel en kunnen we de mensen veel vertellen over onze plannen. Ook willen we van te voren in de krant een advertentie laten zetten over 2 leerlingen die speciaal voor een goed doel kleding gaan verkopen. Berden staat er namelijk om bekend dat ze iedere koopzondag een groot evenement hebben in/ voor de winkel. Dit houdt bijvoorbeeld in dat er een brassband komt spelen of er mooie “ijsprinsessen” in de winkel zijn (deze mensen worden hier dik voor betaald) en dit trekt iedere keer weer veel klanten. Wij willen dus zo ook een dag of meerdere dagen (misschien nog in andere filialen) in de winkel gaan staan (waarvoor we misschien ook nog een bedrag kunnen krijgen) en zo geld kunnen ophalen door de kleding die we verkopen. We kunnen er dan een African Day van maken, waarbij dus ook veel reclame voor Berden gemaakt wordt.
Er is misschien ook nog de mogelijkheid om een pot op de toonbank te zetten waarin mensen kleingeld in kunnen gooien (immers ook alle kleine beetjes helpen!).
à Bij deze evenementen kunnen we dus de mensen onze site’s, informatie meegeven over alle plannen die er zijn en informatie geven over presentaties die na de reis zullen komen.
· DSM: Mijn vader werkt bij DSM. Ik weet dat er binnen DSM veel projecten lopen die met name zijn opgezet na het 100 jarig bestaan. Hierbij kon namelijk iedere werknemer zijn droom gaan uitwerken, echter dit moest wel te maken hebben met het verbeteren van bijvoorbeeld de omgeving of de wereld. Zo is er ook een project ontstaan voor waterzuivering. Dit is het Water4Live project:
Water4life
Een zeer ernstig probleem dat zich met name in ontwikkelingslanden voordoet, is de verontreiniging van drinkwater. Eén op de zes wereldburgers heeft geen schoon drinkwater. Elk jaar overlijden zo’n vier miljoen mensen als gevolg van infecties die zijn veroorzaakt door het drinken van vervuild water en elke vijftien seconden sterft een kind door vervuild drinkwater of slechte hygiëne. Alex Vrinzen en Paul Vergossen van DSM Research in Geleen hebben met hun project Water4Life een manier bedacht om drinkwater tegen zeer lage kosten te reinigen: een eenvoudig filterpompje met een membraan. In juni 2003 ging het project van start in samenwerking met Proshika en Novib. Enkele ziekenhuizen en andere instellingen, hebben diverse modellen van het filterpompje getest. De pompjes worden in India in elkaar gezet. Er zijn al duizenden exemplaren ter beschikking gesteld aan slachtoffers van de tsunami in India en Sri Lanka.
Ik weet niet hoe het zit met de watervoorzieningen in de gebieden waar wij naar toe gaan, maar mocht dit ook erg gering en slecht zijn, zouden wij misschien DSM kunnen benaderen om ons te sponseren met deze apparaatjes om zo daar de watervoorzieningen beter te maken. Mijn vader kent Paul Vergossen, dus misschien kunnen we hem zo benaderen.
· Reuvers: Ik sport vaak bij sportsociëteit Reuvers in Munstergeleen. Ik ken daar de mensen die er werken aardig goed en een van hen is vorig jaar ook naar Afrika geweest (Kenia en een klein deel van Tanzania) toen ik vertelde over ons project naar Afrika werd ze heel erg enthousiast, en vroeg ook meteen naar mijn waarbenjij.nu site. Maar ook kwam zij met een leuk idee om misschien een marathon te organiseren om zo geld in te zamelen. Er zijn namelijk wel eens vaker marathons (spinning, conditietraining bodypump enz.) waar veel mensen erg graag aan mee doen. Dit lijkt mij hartstikke leuk om samen met Bas (baas) dit te organiseren. Daarbij kan ik dus iedereen informeren over de plannen, maar ook misschien al iets regelen voor een presentatie als ik terug kom. Dit zou namelijk ook gunstig zijn voor Reuvers zelf, aangezien de mensen langer aan de bar zullen ‘hangen’.
· Essent: De vader van mijn vriendin (Annelieke van Beek) werkt bij Volta Limburg van Essent. (directeur). Ik heb hem even gesproken over ons project en hij was ook enthousiast. We zouden hem dus kunnen benaderen met ons project.
· Rabobank: Mijn vriendje Kai Stevens heeft deze maand bij Rabobank stage gelopen. Hij vertelde ook dat misschien de Rabobank ook een sponsor zou kunnen worden. Ook zei hij dat hoeveel geld je binnen zou kunnen krijgen afhankelijk is van:
hoeveel bezoekers er komen en de originaliteit en de intensiteit waarmee je de naam van de bank in beeld kunt brengen. We zullen duidelijk moeten zijn in de grootte van het evenement, dus aangeven hoeveel bezoekers we verwachten en wat we precies willen doen en welke mogelijkheden er voor hen zijn bijvoorbeeld:
- hun logo of een advertentie te plaatsen in onze diapresentatie
- spandoek en/of reclame bord op een representatieve plaats op te hangen.
- logo of posters te plaatsen (aangeven hoeveel posters er gedrukt worden en waar deze verspreid worden).
---


EN mijn thema plan ziet er als volgt uit:

---
Trudy van Ruiten G5e
Thema plan Gezondheid

· VET-meten/voedinsanalyse: Mijn moeder heeft een tijdje aan Herbalife gedaan en wij zijn ons daardoor nog meer bezig gaan houden met gezond eten. Ook hebben wij zo een vetmeter in huis gekregen. Mijn idee is nu om bij verschillende mensen (bijvoorbeeld op school in de aula) vet te meten (BMI, vet percentage enz.) en deze gegevens te analyseren samen met de informatie van die mensen daar (dus bijvoorbeeld ook gegevens meten bij de school in Longido en Arusha). Daarbij kunnen we ook voor een paar mensen een volledige voedingsanalyse maken. Mijn vader heeft namelijk via het voedingscentrum een programma gekocht waarmee je precies kunt bepalen hoeveel vitamines, mineralen, calorieën, vetten enz. binnenkrijgt. Daar kun je dan ook een analyse van maken. Daarbij kunnen we voor iedereen die bijvoorbeeld zijn/haar vetpercentage wil meten €2 kunnen vragen en iemand die een volledige voedingsanalyse wil €25. Hierbij houdt diegene een week lang bij wat hij/zij heeft gegeten. Dit zou natuurlijk perfect binnen het thema gezondheid passen, aangezien we hier in het westen veel bezig zijn met gezond eten en bewegen, terwijl ik denk dat daar in Tanzania heel anders over wordt gedacht. We zouden dit alles bijvoorbeeld op dag 7, als er in Longido intervieuws gepland staan, kunnen doen. En op dag 14 als we naar de Masaai gaan. Ook op dag 16 als we een naar een school in Arusha gaan.
à Draagt ook bij aan sponsoractie!
· Medicijnen/vaccinatie: Op dag 6 zullen we dag hebben dat we onder andere bezig zijn met medical herbs safari. Mij lijkt het interessant om op dit moment uit te zoeken met wat voor een planten de mensen daar ziektes genezen. Wij hebben hier veel medicijnen tegen verschillende ziektes en worden we ook al snel in geënt, terwijl dat in Tanzania misschien niet het geval is (ik denk in ieder geval niet bij de Masaai). Ook wil ik weten hoe het verder in Tanzania zit met de vaccinatie en medicijnen die worden gebruikt. En of er veel wordt gedaan aan ziektes als AIDS/HIV(anticonceptie enz). Dit kunnen we op de dagen behandelen als we op de scholen van Arusha, Enkaruka en Longido zijn. Maar ook als we een ziekenhuis gaan bezoeken.
· Sport: In het westen zijn we de laatste jaren erg bezig met overgewicht. In Tanzania zal hier waarschijnlijk niet over gesproken worden aangezien de mensen niet een overschot aan (ongezond) eten hebben en veel bewegen. De Masaai is veel op jacht dus krijgt lichaamsbeweging genoeg, zo ook op dag 11 als we een bergnachtwandeling gaan maken, zal dit voor ons denk ik zwaarder uitvallen dan voor die mensen daar. Hoe het zit met sport en gezond eten zou ik erg leuk vinden om te behandelen met hen daar, dus of zij eigenlijk wel weten wat overgewicht is en hoeveel problemen er bij ons over zijn (vroegtijdig dichtslibben van aderen, afslankpillen, hoge bloeddruk enz.). Bij ons zijn er tal van programma’s op tv. Worden bij hen dit soort zaken ook uitgebreid behandeld of is dit totaal onbelangrijk? We zouden het hierover kunnen hebben op de dagen dat wij interviews met de scholen hebben en ook met de mensen die met ons de bergwandeling mee gaan doen. En natuurlijk ook op de dagen dat er sportprogramma’s staan ingepland.
· Studie: Ik wil graag na het gymansium de studie technische geneeskunde gaan doen (Technische Geneeskunde richt zich veel meer op de technologie dan een studie als geneeskunde, en meer op het functioneren van het menselijk lichaam dan een studie als Biomedische Technologie. Technieken, zoals 3D-scans de activiteit van de hersencentra laten zien, stamcellen die worden opgekweekt tot precies passende stukjes bot of computerchips die kapotte zenuwen prikkelen, veroveren razendsnel de behandelkamers van onze ziekenhuizen. Voor artsen wordt het steeds moeilijker al zulke snufjes echt te doorgronden, terwijl ingenieurs juist te weinig snappen wat de patiënt precies nodig heeft. Technisch geneeskundigen gaan uitkomst brengen, omdat zij de taal van artsen en technici spreken en verstaan.). Dit is met name de nieuwste technieken toepassen in de geneeskunde (bijvoorbeeld tegenwoordig wordt niet meer de hele borstkast opengehaald om te operen maar worden er hele kleine apparaatjes toegpast.) Als wij op dag 19 naar een ziekenhuis gaan zou ik graag willen onderzoeken hoe het bij hen zit met de verschillende apparatuur die wordt gebruikt om mensen te behandelen. Maar ook hoe het zit met bijvoorbeeld protheses voor de mensen.
· Roken/drank/drugs: Bij ons wordt er veel actie ondernomen om mensen te helpen stoppen met roken. Of mensen met een alcohol of drugsverslaving te helpen. Ik wil op de scholen in Tanzania het met de kinderen hebben over hoe zij denken over dat soort zaken. Wij gaan hier als jongeren geregeld uit, en daarbij wordt er vaak flink wat alcohol gedronken. Gaan zij ook uit, en wordt er bij hen dan ook alcohol geschonken? Gebruiken zij wel eens drugs of is dat verboden bij hen?
---


Deze 2 plannen heb ik ingestuurd naar de docenten die mee zullen gaan. Ze zullen dit doorlezen van iedereen en bepalen wie in welke crew komt en via wie we samen welke sponsors gaan benaderen. Woensdag hebben we de volgende bijeenkomst op school.
Ook zullen we dan meer informatie krijgen over een musical die op school wordt georganiseerd waarbij wij geld zullen gaan inzamelen voor ons Afrika project.
Ook hoop ik dan informatie te krijgen over de groet-kaarten die ik wil gaan verkopen, want ik heb al van een aantal mensen gehoord dat ze er graag willen kopen, en hoop natuurlijk dat er veel meer mensen interesse hebben ;)!

  • 29 Januari 2007 - 15:10

    A.G Witteveen:

    Met veel belangstelling het bericht van 28 Jan gelezen. Laat ons ook even weten wanneer de groet-kaarten uitkomen; prachtig,...veel succes voor beiden !

  • 29 Januari 2007 - 15:33

    Marjolein:

    goede plannen!! heel veel succes alvast!! x

  • 31 Januari 2007 - 13:04

    Evi:

    Trrrrrrrudy!
    Super plannen man!
    Ik begin er steeds meer zin in te krijgen..
    Tot strx bij de bespreking!
    Liefs Evi
    ps. selma en kay's stuk was superleuk!

  • 31 Januari 2007 - 19:24

    Danielle:

    heeejj!!
    echt veel goeie plannen, je zult je wel verheugen;)
    Xx

  • 08 Februari 2007 - 08:05

    Djoanne:

    Hee nicht =D Woww wat en leuke plannen! Ik heb tot nu toe al je berichtjes al braaf gelezen haha! Ik krijg elke keer een mail als je er iets bij hebt gezet ;p. Maar echt leuk!vast al erg zin in ofniet? Ik zie dat opa je ook al goed in de gaten houdt?;p haha. Ik moet nu echt weer even bezig met mn school. Veel succes nog! en we praten vast nog wel even :) Dikke kus (L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trudy

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 89650

Voorgaande reizen:

14 November 2011 - 07 April 2012

Stage (Malaysia) & backpacken (Thailand+Vietnam)

27 Juni 2007 - 18 Juli 2007

Xplore Tanzania

Landen bezocht: